Edisi Bongkar !!! Tok Garu dan 40 orang penyamun di Kelantan…

Biarpun Kelantan tak mendapat wang ehsan petroleum dari kerajaan pusat kerana telaga minyak yang terletak jauh dari kawasan yang diwartakan, negeri tersebut sebenarnya masih lagi kaya dengan sumber balak dan juga sumber galian seperti emas.

Ramai yang tidak tahu bahawa Kelantan mempunyai lombong emas yang selama ini diusahakan oleh sebuah Syarikat dari negara China sejak 6 tahun yang sudah.

Jika sebelum ini semua hasil galian emas Kelantan ini dibawa keluar oleh syarikat ini untuk diproses, kini CNMC Goldmine Limited yang berpengkalan di China tersebut telah berjaya menghasilkan Jongkong emasnya sendiri yang bernilai RM 400 ribu setiap satu di negara ini.

Walaupun di atas kertas, perlombongan emas ini adalah usahasama diantara Perbadanan Kemajuan Iktisas Negeri Kelantan (PKINK) dengan Syarikat tersebut, sebenarnya PKINK hanya bertindak sebagai badan pemantau dan tak terlibat secara langsung didalam proses pengeluaran emas.

Sebab itulah setiap tahun Syarikat China ini memberikan royalti sebanyak 3% kepada PKINK dan juga 5% kepada kerajaan negeri Kelantan.

Hasil dari perlombongan emas di Kelantan oleh Syarikat ini dianggarkan berjumlah RM 67 juta setahun manakala royalti yang diperolehi oleh kerajaan negeri adalah lebih kurang RM 3.3 Juta dan PKINK pula memperolehi sebanyak RM 1.27 Juta setahun.

Ini membuktikan bahawa Kelantan bukanlah sebuah negeri yang miskin jika semua hasil negerinya dicampurkan termasuklah hasil dari sumber balak negeri.

Namun apa yang menyedihkan, masih banyak rakyat negeri tersebut yang berada dibawah paras kemiskinan dan juga segala bentuk kemudahan asas negeri seperti air dan elektrik masih lagi umpama keadaan sebelum merdeka.

Tahun ini sahaja menyaksikan pendedahan tentang kemiskinan hidup rakyat Kelantan sehingga ada keluarga di Kota Bharu yang terpaksa menjumpang di reban ayam untuk meneruskan kehidupan. Begitu juga sebuah keluarga di Pasir Puteh yang terpaksa menjadikan bangsal lembu sebagai tempat berteduh.

Dengan segala sumber hasil negeri yang melimpah ruah untuk Kelantan, Nik Aziz sebagai Menteri Besar dan juga kepimpinan PAS negeri jelas tak mampu menguruskan sumber kewangan negeri dengan baik.

Hasil negeri yang mewah ini tak disalurkan kembali untuk kebajikan rakyat kerana jika ia di kelolakan dengan baik, pasti Kelantan tak mundur seperti sekarang.

Yang mewah hanya pemimpin-pemimpin PAS negeri tetapi rakyat Kelantan sendiri terpaksa hidup melarat akibat dari karenah birokrasi pemimpin-pemimpin PAS yang mentadbir negeri itu.

Pemimpin-pemimpin PAS seperti Nik Aziz hanya tahu mencari kesalahan dan menunding jarinya kepada kerajaan pusat bagi mengaburi mata rakyat tetapi sebenarnya tindakannya itu hanya semata-mata untuk menyembunyikan kerakusannya menyonglap hasil kemewahan didalam negeri.

Advertisements

18 thoughts on “Edisi Bongkar !!! Tok Garu dan 40 orang penyamun di Kelantan…

  1. Itulah kalau pemimpin yang tidak bijak memerintah Kelantan. Hasil lombong Emas bernilai 67juta setahun hanya dapat sekitar 3.5 juta sehaja kepada kerajaan Kelantan. Inilah dikatakan pentadbiran bodoh.Hasil negeri dirobek oleh syarikat luar negeri.Rakyat Kelantan jadi papa kedana. Masaalah air bersih tak selesai lagi.Kadar kemiskinan bertambah tambah….nasib2 orang Kelantan dibawah PAS……..

    Like

  2. Apalah bangangnya Kltan ambik 3juta sdgkan kompeni china tu kebas 60juta…Kalau org tua ni jadi PM…alamt tak sampai setahun dh bangkrap negara !

    Like

  3. Patutlah dia nk pgg jjawatan tu sampai mampus,rupanya byk lagi yg nk disonglapnya…

    Like

  4. Harap serban saje beso bakul…akalnye cume ciput jeerr…

    Like

  5. Nama je negeri Serambi Mekah,tpi pemerintahan sebaliknye,bangsat tol lah….lu pikir r sndri

    Like

  6. cina ni mulut manis mcm gula hati mcm cuka.Hanya yg bahalol mcm pas sj pcaya kt kapir ni.

    Like

  7. SLOGAN PAS KELANTAN….KEPENTINGAN TOK GURU DIUTAMAKAN, HAK RAKYAT DIKEMUDIANKAN….

    Like

  8. aku anak jati kelantan dan aku mengalu-alukan perkataan tolol dihadiahkan kepada kerajaan pas di kelantan.

    Like

  9. Pirah..NajibMongol songlap duit subsidi tak pulak korang bising.UmNGOK bayar APCO 7juta korang senyap je..korang ade bukti ke Tuan Guru songlap duit negeri…rumah dia di P.Melaka tu pun rumah biasa je..naik pun kereta biasa je..tak mcm pemimpin UmNGOK…

    Like

  10. hahaha ini semua sebab parti sesat yang memerintah.memang duit tak berkat hahahaha.ngok punya orang pas.

    Like

  11. Fatwa Tok Garu Wali Selipor Pemegang Konci Sorga;
    “Bior la Kelantan kekal miskin asalkan rakyat tetap akan mengundi PAS kerana PAS itu zuhud dan Iselam. Walaupun penyokong ku tak sembahyang namun aku telah menjanjikan sorga buat para pengundiku. kalau kaya dan moden nanti undi PAS akan merosot dan nerakalah balasannya”.

    Like

  12. kau org tak tahu ke nanti org tua ni mati dia nak bawa ke surga nak bagi bagi kan kepada ahlul pas yg dah mati dulu mana yg belum sempat kebas hasil bumi kelantan org tua ni akan bawakan.terima kaseh tuan guru kerana ingatkan kami yg dah mati.

    Like

  13. Duit Emas banyak dapat rakyat duduk dalam reban ayam….anak menantu duduk dalam mahligai…anak duduk dalam istana…pergi haji dan umrah tunggu duit sponsor rasuah haram.
    Dengan rasa bangga mengaku pergi haji dan umrah tak payah kelua duit sendiri….Itu lah ciri-ciri kehidupan di negeri serambi Mekah.
    ( Note : Tu le malangnya duduk diserambi kalau nak duduk ceramah duduklah ditengah-tengah kawasan baru clear sikit bila dengar ceramah tak jelas heheheh…ni la bahana kalau duduk kat serambi…sekejap haram kejap halal…bodo…bodooo…punya pukimak….

    Like

  14. ko ni mmg penipu.. klu ko xtahu cerita jngn dok buat fitnah…

    Like

  15. hahahaha..aku tersilap masuk blog kanak-kanak Mongolia ke?? apala punya komen, mcm org xde pendidikan plak

    Like

  16. kau orangpergi ke pasir mas.nak ketawa kuat kuat rasanya aku.bandaraya yang sangat indah.apa yang ada adalah sisa sisa bn dulu.pas tak ada langsung.bandar berteraburmacam pekan siam,nak mengaku penduduk pasir mas pun malu.kau pergi tanah merah bandarnya lebih bersih dan teratur.nak tahu kenapa.dulu tanah merah diperintah bn 20 tahun.pasiri mas diperintah pas 20 tahun.kau oran g dapa t tenguk bezanya.

    Like

  17. Ada emas, tak tahu nak majukan, panggil puak China usikkan. Ada Islam, tak pandai mengaji, panggil DAP tolong ajarkan. Ada hutan balak, bagi pulak kepada syarikat Singapork, selepas tu ikut suka hati sendiri batalkan perjanjian sampai kena saman RM700juta! Padan Muka! Senang betul hidup puak PAS CELAKA ni, pemimpin bersenang lenang habiskan duit rakyat. RM4juta untuk buat FITNAH terhadap Tun Abdullah, sekarang ni kerajaan Selangor pulak mengikut langkah mereka peruntukkan RM15juta untuk buat fitnah. Pakatan buat kerja kotor, semua tu mendapat restu daripada MurSHITdol Am PAS.

    Like

  18. you all yang komen ni…xtahu jenis manusia ke binatang…kalau lah og yang you all komen ni xbetol xkan dapat bertahan sampai sekarang…masaalah kemiskinan tengok sendiri,,,,datang kelantan,bukak mata luas luas..jangan jadi bodoh sangat,,,,

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s